دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود

برنامه چشم انداز سند توسعه روابط عمومی بین الملل سالهای  95- 91

 

اهداف :

توسعه روزافزون اهمیت، جایگاه و توانمندی­ها و ظرفیت های روابط عمومی بین الملل در جهان کنونی و افزایش روند پویندگان این رشته مستلزم ایجاد امکانات، تسهیلات و تجهیزات مناسب خصوصاً از لحاظ منابع و مآخذ علمی به روز می­باشد.

این رسالتی است بسیار عظیم که حوزه روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در پی جامه عمل پوشیدن به آن است.   

پویایی ابعاد مختلف تخصصی روابط عمومی در بعد بین المللی آن با آشنا بودن به ادبیات بین الملل در بین جوامع مختلف امکان پذیر می­باشد در غیر این صورت فرهنگ روابط عمومی در این ورطه و ایجاد ارتباط سالم و پویا در هاله­ای از ابهام فرو خواهد رفت.

با توجه به این رسالت عظیم معتقدیم که منابع و مآخذ علوم ارتباطی و روابط عمومی در محدوده­ای فراتر از روابط عمومی منطقه­ای، با فقر شدید مواجه است. ما محتاج آنیم که نه تنها با اصطلاحات و واژه­های روابط عمومی و امور بین الملل بلکه با طیف وسیعی از مفاهیم، روش­ها و نظریه­های عصر حاضر آشنا گردیم و در این وادی به سیر و سفر بپردازیم.

در این رابطه مجـموعه سازمان یافـته­ای از دانــش های گوناگون در اطـراف  روابط عمومی بین الملل ایجاد شده است. دانشی که از تعلـیم و تربیت برمـی­خیزد، مهـارتـهایی کـه از تجـربه و آموزش حاصـل می­گردد و عوامـل محیطی و منطقه­ای و در نهایت جهانی، همـگی در تعـامل با ایـن حرفه­اند.

  مسئولیت اجتماعی روابط عمومی یک دانشگاه در بعد بین المللی در واقع معرف و توصیفی از مدیریت و حفظ و حراست از کیان و ارزشهای مادی یا معنوی آن دانشگاه است. در بحث مسئولیت اجتماعی و بعد روابطی که دانشگاه  در ایفاء و عرضه جایگاه خود در محیط ارتباطی ایجاد می­نماید مواردی همچون :  

·       ایجاد احساس امنیت در مخاطبان و وفای به عهد سازمان

· ارائه محصولات علمی و پژوهشی با کیفیتی برتر با روند رو به رشد

· شناخت مخاطبان جهانی و تقاضا برای ورود به عرصه فعالیت گسترده­تر

·       شهرت و اعتبار و نشان خاص دانشگاه در عرصه بین الملل برای شناسایی بیشتر در بعد جهانی

·       تلاش در جهت پیش بینی نیازهای آتی مخاطبان   

چگونگی ایجاد ارتباط موثر در گستره ژرف­تر ارتباط بین الملل علم و دانشی به روز را می­طلبد که ضریب امنیت ارتقاء دانشگاه  را افزایش دهد.

برای افزایش ارزش و اعتبار دانتشگاه درک عوامل و فاکتورهای موفقیت عامل پیش رونده مسئولیت اجتماعی است. 

  روابط عمومی بین الملل در سیطره جهانی شدن

پیچیدگی امور، فعالیت­های دانشگاهی ، اجتماعی، بازرگانی، صنعتی و ....ارتباطات ذهنی و عاطفی را الزام آور کرده است و اینجاست که نقش و اهمیت روابط عمومی بین الملل نمایان می­گردد. نقشی که مبتنی بر زدودن موانع و حجاب غربت و بیگانگی و افشاندن عطر خوش آشنایی است.

در این میان بر رسالت روابط عمومی چه در معنای عام و چه در سطح بین المللی آن هدفی محتوم و مقدس نقش بربسته و بر جبینش چنین نگاشته شده که آشناساز دلها باشد و تبسم تفاهم و دوستی،برادری و برابری و معرفت را در خاطرها بنشاند و دیدارهای ذهنی را فراهم کند پس رسالت شما کارگزاران اندکی سنگین و وزین است.

در اين راستا اهدافي کلی و جزئی به شرح ذيل مي توانند اثر گذار و در مدت زماني محدود منتج به نتيجه شود:

اهداف کلی :

1- تعیین برنامه اجرائی مناسب در خصوص پیگیری نظریات

2-  چگونگی ایجاد ارتباطات و تعاملات

3- تعیین فضا و زمینه سنجی رشد و توسعه

4-  تعیین توانمندی های فعلی مملکت اسلامی

5- بستر سازی مناسب راهکارهای اجرایی رفع نقائص

توضیح اهداف  :

1-  زمينه‌سازي براي اعمال حاكميت ارتباط دو سويه بين روابط عمومي و تك تك مردم يعني مخاطبان که ديگر تنها جمع مردم نيستند، بلكه ما پاسخگوي تك تك مردم استفاده كننده از خدمات روابط عمومي خواهيم بود با اين نگرش و باور، رضايت‌مندي همگان حاصل مي‌شود.

2-  روابط عمومي بايد بنوعي حلقه اتصال و نقطه ارتباطي بين مديريت و ارباب رجوع ‌و در رویکرد بین المللی حلقه اتصال دانشگاه با خارج از کشور در تمامی زمینه ها باشد .

3- راه اندازي ، تقويت و توسعه بخش زبانهای خارجی دانشگاه :  سايت اينترنتي يكي از رسانه‌هاي ارتباطي بین المللی (هر چند كه مخاطبين خاص خود را دارد) و رسانه‌ الكترونيكي است كه بايد در دسترس مخاطبان قرار گيرد تا امكان ارتباط آسان‌ فراهم گردد و در این راستا وجود یک سایت قوی چند زبانه بخصوص با زبان انگلیسی و عربی و فرانسه باید مد نظر قرار گیرد .

4- تعامل با سازمانهاي دولتي و خصوصي در داخل و خارج از کشور بمنظور مشاركت ذهني و عملي آنها در برنامه‌هاي اجرايي

5- بكارگيري ابزار مدرن براي رسيدن به"روابط عمومي ديجيتالي"، تجهيزات ارتباطي همه وسيله‌اند نه هدف البته به صرف بهره‌گيري از انواع تجهيزات ارتباطي نمي‌توان به يك روابط عمومي ديجيتالي پاسخگو، پويا و خلاق دست يافت، بلكه ميزان تعامل روابط عمومي با مخاطبان تعيين كننده و نقش‌انداز اصلي در اين عرصه است به عبارت ديگر روابط عمومي ديجيتالي صرفاً مسلح شدن به فن‌آوري نيست.

6-  بازنگري و تحول و ارتقاء ساختاري در روابط عمومي

7-تحقيق و پژوهش‌هاي لازم (نياز سنجي، امكان سنجي و نظر سنجي) بمنظور برخورد حرفه‌اي و كارشناسانه با مسائل

8- انجام امور فرهنگي، مذهبي و ملي رسانه‌اي

9- عضويت در مراکز و انجمنهاي معتبرخارجي روابط عمومي و ارتباطات 
10-جستجو و معرفي وبلاگهاي خارجي فعال در عرصه روابط عمومي و ارتباطات و تهيه بانک اطلاعاتي
11-اطلاع رساني در خصوص سمينارها و کنفرانسهاي بين المللي روابط عمومي
12-تهيه بروشور ، جزوات و بسته هاي آموزشي از طريق ترجمه و گردآوري متون خارجي .
13-برگزاري تورهاي علمي آموزشي بين المللي جهت تبادل تجربيات و گسترش مناسبات فرهنگي
14-شناسايي و معرفي چهره هاي شاخص علمي ، فرهنگي و اجرايي فعال در حوزه روابط عمومي
15-انجام مصاحبه هاي عمومي و تخصصي با مقامات ، دست اندر کاران و مسئولان دانشگاه با ابعاد بین المللی 

16-برگزاري ميز گردهاي علمي تخصصي با محوريت نقد و بررسي و تحليل رويداد هاي بين المللي

 17-ايجاد و تشکيل تيم تخصصي ترجمه متون خارجي با همکاري پيشکسوتان و دانشجويان علاقمند و تهيه سرفصلهاي مطالعاتي ، تحقيقاتي و آموزشي
18-برنامه ريزي ، هماهنگي و اجراء هرگونه برنامه و فعاليتي که بتواند موجبات ارتقاء هر چه بيشتر جايگاه و نقش دانشگاه را در عرصه جامعه بین الملل فراهم آورد .

19- مديريت و نظارت بر فرآيند انجام اقدامات لازم بمنظور برقراري ارتباط با دانشگاهها، مؤسسات و مراکز دولتي و غيردولتي داخل و خارج کشور

20- برنامه‌ريزي و مديريت  اقدامات لازم به منظور آشنا نمودن مخاطبان داخلي و خارجي دانشگاه  با رسالت، اهداف، برنامه‌ها و فعاليتهاي دانشگاه

21- نظارت و مديريت امور مربوط به تشريفات و پذيرايي مهمانان داخلي و خارجي

22- مديريت و نظارت بر انجام اقدامات لازم در زمينه ماموريتهاي داخلي و خارجي اعضاي هيات علمي و کارکنان دانشگاه

23- مديريت فرآيند برقراري ارتباطات دو جانبه خبري و اطلاعاتي بين اداره کل و واحدهاي تابعه دانشگاه و رسانه‌هاي گروهي

24- مديريت و نظارت بر انجام امور  مقدماتي عقد قراردادها، موافقتنامه‌هاي علمي با دانشگاه‌ها و مؤسسات داخلي و خارجي از قبيل برقراري ارتباطات و مذاکرات اوليه و همکاري با معاونت پژوهشي جهت نهايي سازي ارتباطات و قراردادها

بی شک تعیین و اجرای هر یک از بندهای فوق لازمه سیر در حرکت صعودی و پیش رونده علم ارتباط و نیازمند نگرشی جدید  بر وضعیت روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در کشور ماست .

 

ابزار رسیدن به اهداف :

از آنجا كه فعاليتهاي تبليغاتي و روابط عمومي، از جمله فعاليتهاي ارتباطي هستند، پس براي انجام اين فعاليتها و موثر بودن آنها بايد از رسانه‌اي خاص استفاده كرد:

 

v     رسانه‌هاي صوتي و تصويري مانند: راديو ، تلويزيون و سينمای داخلی و خارجی .

v     شبکه های اجتماعی اینترنتی

v     رسانه‌هاي چاپي مانند: روزنامه‌ها، مجله‌ها، بولتن های مختلف  

v     رسانه‌هاي محيطي خارجي مانند: بيلبورد، تابلوهاي ديواري ، بالن و نوار پارچه اي يا Banner

v     رسانه‌هاي محيطي داخلي مانند: لايت باكس و تابلوهاي حجمي ازمحضولات علمی دانشگاه .

v     رسانه‌هاي پست مستقيم مانند: كاتالوگ، بروشور، نامه و هر چيزي كه براي مخاطبين خاص ، ارسال مي‌شود.

v     رسانه‌هاي الكترونيك مانند: تابلوهاي الكترونيك LED ، ويدئو وال و اينترنت .

v     رسانه‌هاي روابط عمومي مانند: بازديدها ، جشن ها ، مسابقه ها و مراسم های ملی و مذهبی  .

روابط عمومي بین الملل براي ايفاي موثر و كارآمد نقش مديريتي خود نيازمند برنامه‌ريزي است. برنامه‌ريزي اگر جوهره و ماهيت اصلي مديريت نباشد، پايه و اساس آن است. بدون برنامه‌ريزي مديريت محقق نمی شود . در حقيقت براي مديران روابط عمومي كافي نيست كه تنها بر شرايط زمان حال و امور روزمره متمركز شوند، وقتی که بحث بین المللی شدن در دستور کار قرار می گیرد ، هدايت سازمان به سوي آينده متعالی يك امر حياتي است و موجبات تحقق اهداف ويژه دانشگاه را فراهم می سازد. لذا برنامه‌ريزي به مدیریت خصوصا" به روابط عمومي اين قدرت را مي‌دهدکه

1- جهت درست را انتخاب كند

2- بحرانها را شناسايي کند

3- به طور مستمر نيازها و خواسته‌هاي مخاطبان را شناسایی نماید ،

4- سازمان را در جهت تحقق اهداف خود هدايت كند

5- آینده نگری و افق شناسی سازمان را تقویت کند.

 

 

شاخص های برنامه چشم انداز :

  1. رضایتمندی مخاطبین :

تعریف :

            درصد مخاطبانی که از نحوه اطلاع رسانی واحد رضایت دارند به نسبت کل مخاطبان

اهداف :

  • رسیدن به حداکثر جذب مخاطبین به سوی اخبار منتشره
  • ایجاد روح تعامل با مخاطبین در رسیدن به یک رضایتمندی نسبی
  • ایجاد کانالهای ارتباطی ساده و در دسترس
  • در نظر گرفتن یک دید اجماعی ملی و بین المللی به اطلاع رسانی

شاخص  :

 رضایتمندی مخاطبان از روند و نحوه اطلاع رسانی

ردیف

 

91

92

93

94

95

1

رضایتمندی مخاطبان از روند و نحوه اطلاع رسانی

45%

55%

65%

75%

90%

 

توضيحات :

1- شاخص رضايتمندي مخاطبان از روند نحوه اطلاع رساني بهينه روابط عمومي بصورت نسبي بوده و با افزايش اطلاعات و پايگاه هاي اطلاع رساني روند بهبود پيش خواهد گرفت و با ارائه راهكارهاي مناسب دسترسي به درصدهاي بالاتري از رضايتمندي در سال 95 دور از انتظار نخواهد بود .

2 – توليد مناسب و بموقع اخبار دانشگاه مستلزم هماهنگي و همكاري تمامي حوزه هاي داخلي واحد بوده و با ارسال اخبار حوزه ها و انتقال آنها به وب سايت واحد ، وب سايت روابط عمومي (‌ درصورت وجود ) و رسانه ها ميسر خواهد شد .

3 – ايجاد پايگاه مستقل اطلاع رساني براي روابط عمومي و همچنين تهيه و ايجاد برد الكترونيكي در سطح شهر و ساير فن آوري هاي ديجيتالي به منظورتسهيل در  دستيابي به اطلاعات ، با نسبت توسعه شهر و فرهنگ مردم ارتباط مستقيم داشته و  همكاري ويژه نهادهاي شهري علي الخصوص دانشگاه را مي طلبد .

تذکر : البته روابط عمومی این واحد دانشگاهی از چند سال پیش پايگاه مستقل اطلاع رساني را ایجاد کرده است که مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است .

4 - هماهنگي و ارتباط بيشتر با مسئولين و كاركنان دانشگاه و در راستای بین المللی شدن ارتباط با مردم کشورهای جهان با انجام برنامه هاي نشست هاي مجمع عمومي كاركنان ، صندوق پيشنهادات و ارسال نامه به رياست و ملاقات هاي حضور و شركت در مراسم هاي كاركنان و مسئولين شهري روند رو به گسترش دارد .

اهمیت : میزان رضایتمندی مخاطبان از نحوه اطلاع رسانی ، ضمن تسهیل در دستیابی به اطلاعات برای مخاطبان میزان موفقیت حوزه روابط عمومی را نشان می دهد .

وزن مطلوب : 60 درصد

 

                                   

 

  1. تولید خبر :

تعریف :

 درصد خبرهایی که ازحوزه های مختلف به روابط عمومی اعلام می گردد.

اهداف :

 ارتباط بهينه و تعامل با حوزه هاي درون دانشگاهي با روابط عمومي با هماهنگي و پيگيري رياست واحد در سال 87 بصورت رسمي شروع شده است وتهيه  اخبار و اطلاعات وب سايت برعهده روابط عمومي واحد گذاشته شده است كه با شناسايي رابطين حوزه در حال انجام مي باشد .

 

 

شاخص :   

عنوان

91

92

93

94

95

تعامل بهینه حوزه های درون دانشگاهی با روابط عمومی

45%

50%

55 %

65%

75 %

 

توضيحات :

اهمیت : هر چه تولید خبر افزایش  مخاطبان آگاه تر و اطلاع رسانی مناسب تر خواهد بود .

درصد اخبار تولید شده در واحد = 100 × تعداد رویدادهای اتفاق افتاده در واحد / تعداد اخبار ارسالی از حوزه ها به روابط عمومی

وزن مطلوب 70 درصد

  1.  انعکاس خبر :

تعریف :

تعداد اخباری که در رسانه های ارتباط جمعی منعکس می گردد .

اهداف :  

  • تعامل با رسانه های جمعی
  • فعال نمودن روابط عمومی الکترونیکی

شاخصها :

ردیف

 

91

92

93

94

95

1

برگزاری کنفرانس های مطبوعاتی بین المللی

2

3

4

5

7

2

چاپ خبرنامه بین المللی توسط روابط عمومی

4

8

8

9

12

 

توضيحات :

- اين نكته در خصوص انعكاس اخبار و اطلاعات واحد لازم به ذكر مي باشد كه انعكاس اخبار صرفاً با توجه به ارتباط روابط عمومي با رسانه هاي جمعي و صدا و سيما و همچنين درج خبر در روزنامه ها و صدا و سيما با توجه به اهميت خبر از سوي سازمان مي باشد و ممكن است اخبار منعكس شده حتي در محل وب سايت نيز قرار نگيرد كه اين موضوع از نگراني هاي روابط عمومي بوده و ممكن است به صورت كامل محقق نگردد ولي همواره سعي روابط عمومي ها در انتقال بموقع خبر و تلاش در راستاي انعكاس اخبار و نكات قوت واحدها بوده است .

- فعال نمودن روابط عمومي الكترونيك با برگزاري كلاسهاي آموزشي و آموزش مدير روابط عمومي انجام پذير خواهد بود و همكاري مركز ICT در اين راستا الزامي مي باشد .

تعریف : درصد اخبار منعکس شده در رسانه های جمعی به تعداد کل اخبار ارسالی از واحدها

درصد انعکاس خبر = 100 × تعداد اخبار ارسالی از واحد / تعداد اخبار منعکس شده

وزن مطلوب : 60 درصد

  1. پایگاه اطلاع رسانی اختصاصی روابط عمومی :

    تعریف :

درصد بازدید کنندگان از پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی

    اهداف :

  • ایجاد ارتباط دو سویه با مخاطبان
  • اطلاع رسانی سریع و به موقع
  • دسترسی آسان و کم هزینه به اخبار 

شاخص:  

ردیف

 

91

92

93

94

95

1

تعداد بازدید کنندگان از سایت روزانه   

50000

150000

250000

500000

1000000

 

راهكارها :

- بر عهده داشتن مسئولین بخش اخبار پایگاه اطلاع رسانی

دو سویه کردن ارتباطات در پایگاه اطلاع رسانی

جذب بودن و دسترسی آسان و سریع به پایگاه اطلاع رسانی

درصد تعداد بازدید کنندگان از پایگاه اطلاع رسانی = 100× 30/ تعداد بازدید کنندگان از پایگاه اطلاع رسانی

وزن مطلوب : 30 درصد

 

 

  1.  ارتباط مستقیم بین مخاطبان بین المللی و مسئولین دانشگاه:

تعریف :

درصد پاسخ گویی به سوالات مطرح شده توسط مخاطبان و حوزه های مختلف

اهداف :

  • ارتباط تنگاتنگ در جهت بهره وری بیشتر با مخاطبان
  • گفتگوی رودررو با مسئولین و بالعکس

شاخصها :

ردیف

 

91

92

93

94

95

1

برگزاری جلسات پرسش و پاسخ الکترونیکی

5

6

7

8

9

2

 

ایجاد بخش پاسخ الکترونیکی در پایگاه اطلاع رسانی

 

-

-

-

-

-

3

پیگیری ارائه پاسخ کارشناسانه و مناسب از طرف مسئولیت به مسائل و مشکلات مطرح شده

-

-

-

-

-

4

ارائه پاسخ ها از طریق سیستم پیامک و سایت

-

-

-

-

-

 

توضیحات :

دانشجويان بيشتر تمايل به ارائه سئوال بصورت حضوري دارند همچنين در خصوص ايجاد بخش پاسخ الكترونيكي و پيگيري ارائه پاسخ كارشناسانه از طريق پايگاه اطلاع رساني درحال پيگيري مي باشد كه با تكميل سيستم سیدا اين موضوع نيز قابل حل مي باشد و روابط عمومي در اصل پل ارتباطي است و انجام بهينه اين مطلب همكاري حوزه هاي داخلي را مي طلبد كه با دسته بندي سئوالات و ارسال آنها جوابهاي مقتضي به موقع دريافت گردد .

اهمیت : بالا بودن این شاخص نشانگر تعامل بیشتر بین مخاطبان و مسئولین دانشگاه می باشد .

درصد ارتباط مستقیم بین مخاطبان و مسئولین دانشگاه = 100 × تعداد پاسخ های ارائه شده / کل درخواستهای مطرح شده

وزن مطلوب : 80 درصد

6-  شرکت مدیران روابط عمومی درهمایش ها و کارگاه های تخصصی بین المللی :

تعریف :

 شرکت مدیران روابط عمومی در فعالیتهای فوق برنامه از جمله همایشها ، دوره های آموزشی و ....

 اهداف :

  • دریافت اطلاعات جدید و بروز
  • استفاده از تجربیات دیگران
  • دریافت آموزشهای جدید به شکل کاملا تخصصی

شاخصها :

ردیف

 

91

92

93

94

95

1

اطلاع یابی از همایش های برگزار شده در حوزه روابط عمومی بین الملل

-

-

-

-

-

2

رایزنی با مسئولین برگزاری همایش ها

-

-

-

-

-

 

 

توضيحات :

با توجه به اهميت بالاي اين موضوع كه روابط عمومي ها بايد به علم روز آگاه باشند و تنها در يك زمينه گام بردارند و بايستي پيرو اين موضوع مشاركت هاي بيشتر واحد در خصوص اعزام مدير روابط عمومي به اين همايشها و نشستهاي علمي همكاري هاي لازم به عمل آيد كه بطور نسبي در عرض سال تعداد 5 همايش و كارگاه برگزار مي شود .

اهمیت : بالا بودن این شاخص نشانگر حضور فعال و به روز رسانی دانش فنی مدیران روابط عمومی می باشد .

درصد شرکت مدیران روابط عمومی درهمایش ها و کارگاههای تخصصی  = 100 × تعداد کل همایش ها و کارگاه های برگزار شده کشور در طی یکسال / تعدد دفعات شرکت مدیران روابط عمومی در همایش ها و کارگاه ها در طی یکسال

وزن مطلوب  : 80 درصد

تلگرام روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود

ارسال پیام مستقیم برای ارتباط با ریاست
در حال انجام عملیات...
ارتباط با ریاست
ارتباط با ریاست
ارسال پیام مستقیم برای روابط عمومی
در حال انجام عملیات...
روابط عمومی
روابط عمومی